Multinacionális cégek és nagyvállalatok

február 16, 2010

Nagy és ismert cégek, miközben milliókat költenek el a hagyományos marketing csatornákon, gyakran tartalmilag és funkcionálisan is elavult, nehezen áttekinthető weboldalakkal rendelkeznek, ráadásul a legritkább esetben foglalkoznak az oldalukra mutató külső linkekkel.

Weboldalak egységes koncepció nélkül

Sok nagy céges weboldal esetén felmerülő gyakori probléma, hogy a weboldalak tartalmáért egy szervezeten belül több különálló osztály felel: leggyakrabban az egyes termékek, üzletágak, szolgáltató csoportok és a marketing között oszlik meg a weboldalak fejlesztésének és karbantartásának feladata. 

Ebben a felállásban gyakran előfordul az is, hogy a weboldal egyes részeit olyanok fejlesztik, akik inkább a termékekhez, sales-hez, marketinghez értenek, semmit a webes média sajátosságaihoz, ez pedig tovább rontja a weboldalak hatékonyságát.

Mindezek eredményeképpen például igen gyakran teljesen véletlenszerű lesz hogy melyik weblap jelenik meg a cég számára fontos kulcsszavak esetén: sokszor éppen egy már megszűnt termék vagy egy régebbi hír lesz az, amivel az érdeklődők először szembesülhetnek a keresőkben.

Hatékony tartalomgazdálkodás

Ezen a kaotikus helyzeten egy egységes tartalomgazdálkodási koncepció kialakításával tudunk segíteni:

  • a meglévő tartalmak kusza egymásra hivatkozását konzisztens, hierarchikus felépítésű belső linkstruktúra megalkotásával szüntetjük meg,
  • a webhely különböző szegmenseiben található, de azonos témakörköz tartozó weblapok között megfelelő kapcsolatot hozunk létre
  • a tartalmak besorolását és csoportosítását inkább a keresők, azaz végső soron az ügyfelek szempontjai felé közelítjük
  • a semmitmondó hagyományos marketingszövegeket a látogatók és a keresők kérdéseire pontos válaszokat adó, tényszerű szövegek irányába tereljük
  • a mindennapi munka során jól használható, egységes alapelvekkel ismertetjük meg a weboldallal foglalkozó kollégákat

Külső linkek kezelése

Nagy cégek számára természetes, hogy nagyságuknál, jelentőségüknél fogva számos helyről úgy jönnek létre az oldalra mutató értékes külső linkek, hogy ezért semmit sem kell tennie az adott cégnek. Ha pl. valaki egy adott területen megkerülhetetlen tényező, biztos lehet abban, hogy pl. a területtel foglalkozó lap.hu linkgyűjteménybe a szerkesztő magától felveszi az adott oldalt. Mindebből következik, hogy e cégeknél a linképítés ritkán jelenik meg égető igényként. Ettől függetlenül nem érdemes teljesen a véletlenre ill. mások kénye-kedvére bízni, hogy milyen linkek, hol jönnek létre, hanem egy linképítő szakember segítségével érdemes áttekinteni, hogy

  • melyek azok a külső oldalak, ahová feltétlenül ott lenne a helye egy linknek, azonban a fent említett okok ellenére mégsem került be az oldal,
  • melyek azok az oldalak, amelyek nem megfelelő aloldalt, nem megfelelő kulcsszavakkal hivatkoznak (például azért, mert a kusza weboldalon nem találták meg a megfelelő weblapot),
  • melyek azok a linkek, amelyek időközben már megszűnt aloldalakat  hivatkoznak — mivel sok spontán létrejött link esetén több mélylink jön létre.