Webes jelenlét fejlesztése vagy hirdetési felület vásárlása?

március 7, 2011

Míg a keresőoptimalizálás során elsősorban webes jelenlétünk fejlesztésébe invesztálunk, addig a keresőhirdetési kampányok, mint pl. az AdWords igénybevétele esetén a Google hirdetési felületein való megjelenést fizetjük meg.

Hirdetési felület vásárlása a keresőktől

Amikor tehát az AdWords hirdetési rendszer segítségével hirdetünk, bármennyire is innovatív és hatékony hirdetési formát használunk, végeredményben azon felhasználók figyelmét vásároljuk meg a Google-től, melyet a keresőcég, illetve az AdSense programban részt vevő partnerei nem kevés  erőfeszítéssel szereztek meg az elmúlt évek során.

Noha egy tisztességgel felépített AdWords kampány akár hozzájárulhat weboldalunk, vagy akár még a szemléletünk fejlődéséhez is, egy átlag megrendelő és egy átlag keresőmarketing ügynökség esetén ez gyakran elhanyagolható mértékű, így bizton kijelenthető, hogy ha kizárólag az AdWords kampányok alkalmazása mellett döntünk, akkor nem azzal szerzünk látogatókat, hogy saját webes jelenlétünket fejlesztjük, hanem ehelyett olyanoktól „vásárolunk” látogatókat, akik korábban igen sokat tettek saját webes jelenlétük fejlesztése érdekében.

Megjelenési felület „kiérdemlése” a keresőkben

Ha azonban a nem fizetett találatokkal, azaz a keresőoptimalizálás révén szeretnénk látogatókat szerezni a Google segítségével, akkor „kénytelenek” vagyunk saját webes jelenlétünk fejlesztésébe invesztálni, hiszen az organikus találatok között csak jó minőségű webes jelenlét segítségével érhetünk el jó helyezéseket: olyan értékes tartalommal, melyről nemcsak mi tudjuk, hogy értékes, hanem a keresők szemében is értékesnek tűnik.

A keresőoptimalizálás tehát befektetés, melynek megtérülése jóval hosszabb távon jelentkezik, de ez egyben azt is jelenti, hogy jóval hosszabb távon fejti ki hatását. Ha ugyanis weboldalunk tartalmát vagy funkcióit fejlesztjük, időbe telik, míg az emberek felfedezik oldalunk újonnan létrehozott értékeit, ha meg az oldalunkra mutató külső linkek hálózatát építjük, időbe telik míg e hálózat kiépül, ráadásul — tekintve, hogy a Google szemében a linkek ill. a webhely kora is számít — egy ma létrejött külső link helyezésnövelő, ezáltal pedig látogatottságnövelő hatása sem egyből, hanem időben elhúzódva jelentkezik.

Ráadásul ha a nem fizetett keresőtalálatok segítségével felépítünk egy stabil látogatottsággal bíró oldalt, vagy egy számottevő külső linkhálózatottal rendelkező, a keresők szemében értékes oldalt hozunk létre, akkor az adott webes jelenlét nemcsak számunkra jelenthet értéket — amennyiben bevételeket termel — hanem mások számára is pénzben kifejezhető értéke lehet pl. egy domainnévnek vagy egy egész weboldalnak, hiszen ezzel a látogatóforrással a jövőben is, hosszú távon számolni lehet.

Hirdetés kontra befektetés

A Google felületein rendelkezésünkre álló kétféle megjelenési forma lehetőségeinek kihasználása tehát lényegesen eltérő módszerekkel lehetséges:

  • A Google AdWords hirdetési rendszere segítségével relatív kisebb méretű, azonban folyamatos költséggel szerezhetünk látogatókat, kizárólag addig, amíg költünk erre a hirdetési formára.
  • A Google nem fizetett találataiban rejlő lehetőségek kiaknázásához pedig általában egyszeri, nagyobb befektetés szükséges, mely invesztíció hasznát azonban a hirdetéseknél jóval hosszabb távon (de tartósabb mértékben) mutathatjuk ki.

Erősen egyszerűsítő hasonlattal mérve olyan ez, mintha aközött kellene választanunk, hogy lakhatásunkat folyamatos bérleti díj fizetésével oldjuk meg mások lakásában, vagy egy egyszeri, nagyobb befektetés révén saját ház építésébe vágnánk.

Szándékosan írtam házépítést és nem házvásárlást a példában, hiszen egy építkezésnél sem csak a pénz megléte számít, hanem egyéb tényezők is, mint hogy pl. van-e időnk az építkezés felügyeletére, bonyolítására, esetleg van-e elég pénzünk arra, hogy más felépítse a házat a kívánt formában számunkra úgy, hogy nekünk csak a kulcsot kelljen átvennünk.

Ennek megfelelően sokszor éppen az áll útjába a folyamatos hirdetési költség kiváltásának pl. oldalunk gyökeres megújításán alapuló befektetéssel, hogy ehhez nemcsak pénzre, hanem a weboldal tulajdonosának idejére is szükség lenne, hiszen nélküle bajosan jöhetne létre egy új megközelítés segítségével felépített weboldal. Gyakran pedig a már meglévő weboldal látványos hiányosságai rejtve maradnak a tulajdonos számára: mivel sosem látott még egy igazán működőképes oldalt, így nem is nagyon tudja, hogy milyen különbséget jelenthet annak létrehozása. Igen gyakran ezért a hirdetés marad az egyetlen módszer a megfelelő látogatottság elérésére, mintegy pótszerként.

Hirdetés és befektetés

Az ideális sokak esetében mégis az lenne, ha a kétféle látogatottságszerzési módszer előnyeit egyszerre használnák ki. Újabb ingatlanos hasonlattal élve olyan ez, mintha kizárólag bérelt földeken gazdálkodnánk, miközben párhavi bérleti díjért már saját földtulajdont is szerezhetnénk. Nyilván minden vállalkozás esetében létezik az a határ, amit befektetésekre lehet költeni, és megvan az az összeg, amit folyó kiadásokra kell fordítani annak érdekében, hogy bevételei a belátható jövőn belül jelentkezzenek: ennek fényében kell kialakítani, mennyit költünk keresőoptimalizálásra (vagy egész egyszerűen csak weboldalunk fejlesztésére és karbantartására), és mennyit szánunk a hirdetésekre.

Összefoglalás

Míg tehát a keresőoptimalizálás révén a „sajátot” építjük, addig a keresőhirdetések igénybevétele esetén egy, mások által „felépített” dolog használatáért fizetünk. Egyik módszer sem rosszabb, vagy jobb mint a másik, mindkettőnek lehet létjogosultsága bizonyos helyzetekben akár kizárólagosan vagy együttesen is, függően attól, hogy egy adott helyzetben mekkora nyereség várható a kétféle megoldástól. Míg egy nagyon rossz weboldal keresőbarát módon történő megújítása nagy megtérüléssel kecsegtet, addig egy szinte teljesen optimalizált oldal további látogatottságnövelésére gyakran a keresőhirdetések jelentik a leghatékonyabb megoldást.