Kulcsszavak típusai népszerűség szerint

január 31, 2011

A Google keresőben használt keresőkifejezéseket népszerűségük szerint jól elkülöníthető csoportokba sorolhatjuk. E háromféle kifejezéscsoport megcélzása esetén pedig másképp érdemes élni a kulcsszóbővítés és a helyezésjavítás keresőmarketing technikáival.

Alapvetően bármely témát vizsgálunk, nézettségük alapján háromféle tipikus Google találati rangsor létezik:

  • Kiemelkedő kulcsszavak: Kevés, ámde egyenként nagyon gyakran keresett, minden weboldal-tulajdonos által ismert találati rangsor, nagy konkurenciával. Igen gyakran egy kulcsszóból álló kifejezésekről van szó, mint például keresőoptimalizálás.
  • Közepes kulcsszavak: Átlagos weboldal-tulajdonosok számára kevésbé ismert, ámde fontos kulcsszavaknak megfelelő találati rangsorok, melyek ha nem is kiemelkedő, de még mindig számottevő forgalmat tudnak generálni. Jellemzően 2-3 kulcsszóból álló keresőkifejezések, mint pl. keresés optimalizálás
  • „Hosszú farok” kulcsszavak: Ezekhez a kulcsszavakhoz egyenként nagyon ritkán megtekintett találati listák tartoznak, melyek száma azonban rendkívül nagy, így összességében nagy látogatottságot generálnak. Igen gyakran 3-4 kulcsszónál is hosszabb keresőkifejezések, vagy rövidebb kifejezések elírt formában, mint pl. web oldal optimalizálás

A találati rangsorokról szóló bejegyzésből származó grafikonon ábrázolva a három kulcsszó-csoportot könnyen megérthető a „hosszú farok” (angolul long tail) elnevezés lényege:

Google kulcsszavak típusai népszerűség szerint

Megjelenés a népszerű kulcsszavakra

Mivel minden weboldal-tulajdonos fontosnak tartja a legevidensebb kulcsszavakat, ezért legtöbbjük számára kézenfekvő célt jelent a kiemelkedően gyakran lekért találati rangsorokban történő megjelenés, ezért meglehetősen nagy a verseny ezekre a kifejezésekre.

Az ilyen kulcsszavakat a legtöbb weboldal-tulajdonos szerepelteti weboldalán és hirdetési kampányaiban is, ráadásul törekszik is arra, hogy ne csak ott legyen valahol ezekben a találati rangsorokban, hanem minél jobb helyezéseken jelenjen meg ezekre a gyakran keresett kulcsszavakra, ennek érdekében emeli a keresőhirdetések licitjeit, továbbá növeli az oldalára mutató linkek számát.

A népszerű kulcsszavak kiválasztása tehát a legtöbb esetben nem jelent problémát, a helyezések javítása pedig a keresőhirdetések esetén döntő mértékben attól függ, hogy mekkora a beállított licit, az organikus találatok esetén pedig nagyrészt a linképítés mértékétől: mennyi és milyen külső linkeket hoztunk létre az oldalra — feladatunk ez esetben tehát pusztán a helyezések javítása.

Megjelenés közepesen gyakori kulcsszavakra

A közepesen gyakori kulcsszavakra általában jóval kevesebben összpontosítanak, mivel egy-egy kevésbé gyakran használt nyelvi változatnak felelnek meg (pl. optimalizálás helyett optimizálás, optimalizáció) vagy pedig egy adott téma részterületét (on-site optimalizálás, linképítés), illetve kevéssé kurrens termékeket, termékköröket írnak le.

Az ilyen kulcsszavakat sok weboldal-tulajdonos nem szerepelteti hirdetési kampányaiban; a ritkábban használt megnevezések pedig gyakran meg sem találhatóak a weboldalon, a kisebb részterületet meghatározó kifejezések gyakran csak a weboldal eldugott szegleteiben lelhetőek fel. Ezért az ilyen típusú kulcsszavakra a keresőkben való megjelenést kevéssé tudatos módon végző weboldal-tulajdonosok sokszor csak a véletlen folytán jelennek meg ezekre e kifejezésekre.

A közepesen gyakori kulcsszavakra való megjelenés érdekében tehát szisztematikusan számba kell venni a kulcsszavakat, majd megvizsgálni, mely kifejezések nem szerepelnek egyáltalán vagy nem megfelelő súllyal a weboldalon, majd ennek megfelelően módosítani a weboldal tartalmát. A keresőhirdetési kampányok esetén pedig bővíteni a keresőhirdetési kampányokban használt kulcsszavak listáját, a bővítéssel párhuzamosan pedig jobban szegmentálni téma szerint a hirdetéscsoportokat, hirdetési szövegeket, stb. — a feladat ebben az esetben tehát részben kulcsszóbővítés, részben pedig helyezésjavítás.

Megjelenés „long tail” kulcsszavakra

Az ún. „long tail” — vagyis magyar tükörfordításban „hosszú farok” — kulcsszavakkal szinte senki sem foglalkozik, hiszen a legtöbb weboldal-tulajdonosnak fogalma sincs arról, hogy hányféleképpen, mennyi mindenre keresnek rá az emberek, ezért nincsenek tisztában az egyenként ritkán, összességében azonban nagyon gyakran keresett kifejezésekben rejlő potenciállal.

Az ilyen kulcsszavakra megjelenő találati rangsorokat leginkább csak az organikus találatok révén célozhatjuk meg hatékonyan, mivel az AdWords keresőhirdetési rendszere úgy általában nem igazán alkalmas a ritkán keresett kifejezések tudatos kezelésére. 

A ritkán keresett kulcsszavakat ugyanis az általuk képezett óriási halmaz miatt lehetetlen tudatosan kiválasztani és egyenként kezelni, illetve az ilyen típusú kulcsszavakra egyenként figyelemmel kísérni a helyezések alakulását. Ahhoz pedig, hogy minél több ilyen kulcsszóra jelenjen meg a weboldal, annak érdekében elsősorban megfelelően megfogalmazott szöveges tartalommal kell számottevően bővíteni az oldal tartalmát — a feladat ez utóbbi esetben kizárólag a kulcsszóbővítés.

Összefoglalás

A legnépszerűbb kulcsszavakra történő hatékony megjelenésnél tehát csak a helyezésjavítás jelent feladatot, a közepesen népszerű kulcsszavaknál a helyezések javítását ötvözni kell a kulcsszóbővítéssel is, végül a ritka kifejezéseket csak a kulcsszavak számának bővítése által célozhatjuk meg.