Reklám, ami nem látszik reklámnak

szeptember 23, 2011

A Google találati rangsoraiban megjelenő fizetett hirdetések sem látszanak kifejezetten reklámnak, de egy jó helyezésen megjelenő nem fizetett találatot aztán végképp senki sem értékel hirdetésként, így az előkelő helyezéseken megjelenő információk és üzleti ajánlatok felé sokkal nagyobb bizalommal fordulnak az emberek, mint egy hagyományos hirdetési forma által megjelenített üzenet esetén.

Hirdetések és találatok hasonlósága

A reklámvakság és a reklámok iránti bizalmatlanság minden hirdetési forma esetén problémát jelent, ezért mindenki igyekszik küzdeni e, hirdetések értékét csökkentő jelenségek ellen. A Google például saját felületein sosem jelenített meg képes hirdetést, csak a nem fizetett találatok formátumához eredetileg is igen hasonló szöveges hirdetést, amit ráadásul az évek során több, egyenként alig észrevehető lépéssel egyre hasonlóbbá tett a nem fizetett találatokhoz. 

Fizetett hirdetések: a Google ajánlásával?

Ennek megfelelően manapság már mind kevesebb felhasználó képes megkülönböztetni a hirdetést a Google által mindenféle közvetlen üzleti érdekeltség nélkül nyújtott találatoktól, így egyre többen gondolják azt, hogy a fizetett találat, amire végül rákattintottak, az egy olyan weboldalra vezette őket, amit a Google a korábbi keresések során már rendre bizonyított, saját értékítélési mechanizmusai mentén ajánlott számukra. 

Nem fizetett találatok: a Google ajánlásával!

A nem fizetett találatok esetén pedig csak egy keresőoptimalizáló szakember tudja megállapítani, hogy weboldalunk vajon azért került-e az első helyezésekre, mert sokak által elismert és nagyra tartott szolgáltatást, információt, stb. nyújtunk, vagy azért, mert néhány tíz- vagy százezret költöttünk arra, hogy az adott kulcsszó találati listájában az elsők között legyünk, vagy esetleg e kettő kombinációjaként értük el a jó helyezéseket.

Google és a hirdetők megbízhatósága

Bárhogy is jelenjünk meg a Google találati listáiban, ha előkelő helyen tűnünk fel, akkor az a felhasználók szemében többé-kevésbé egyet jelent azzal, hogy a Google egyenesen minket ajánlott, ezáltal valamilyen mértékben a Google megbízhatósága, pozitív imázsa rávetül a látható helyen megjelenő cégek megítélésére is, hiszen egy sikeres szolgáltatás, melynek célja a legjobb információk megmutatása, ritkán ad rossz iránymutatást.

Összefoglalás

Ha tehát a Google találati rangsoraiban való láthatóságunk növelésére költünk, akkor megjelenésünket sokan nem is reklámként, hanem kvázi egy megbízható cég ajánlásaként értékelik. Ez olyan, mintha egy objektív hírforrásnak tartott újságban a hirdetések alig lennének megkülönböztethetőek a cikkektől, ráadásul egy újságokkal ellentétben a keresők esetében az is teljesen legitim és etikus megoldás, ha komoly pénzeket költünk arra, hogy normál újságcikkek témájaként szerepeljen tevékenységünk vagy üzleti ajánlatunk.