Google optimalizálás mint hirdetés

január 21, 2010

A keresőoptimalizálás felfogható egyszerűen egy speciális hirdetési formaként is, ahol a megjelenésért nem pénzzel kell fizetni, hanem elsősorban olyan információk publikálásával, melyeket keresnek az emberek, másodsorban weboldalunk azon külső jegyeknek megfelelő beállításával, melyeket a Google vizsgál annak eldöntése érdekében, hogy releváns információforrás-e az oldalunk.

Google mint hirdetési felület

A felhasználók milliói számára a Google „pusztán” egy keresőszolgáltatás, azonban a webmesterek és az online marketing szakemberek számára ennél többet is jelent: olyan hirdetési felületet, ahol egyrészt fizetett hirdetésekkel lehet megjelenni, másrészt pedig nem fizetett, ún. organikus találatokkal. Míg a Google kereső oldalain megjelenő hirdetési felületek működése nagyban hasonlít a hagyományos reklámokra, a nem fizetett találatok közötti megjelenés teljesen más, ez előbbitől külön rendszer alapján működik.

A keresőoptimalizálás lényegének megértése érdekében tehát hasznos lehet azzal az egyszerűsítéssel élnünk, hogy a Google nem más mint egy hirdetőoldal, ahol fizetett és nem fizetett hirdetéseket lehet „feladni”.

Miért hirdethetünk ingyen?

Kézenfekvő kérdés lehet, hogy hogyan fordulhat elő, hogy egy profitorientált hirdetési oldal lehetővé teszi, hogy hirdetési felületein valakik ellenszolgáltatás nélkül jelenjenek meg? Nos a válasz egyszerű: ezek a nem fizetett hirdetések jelentik a szolgáltatás lényegét, hiszen ezek megjelenítése által válik hasznossá az oldal. Hasonlóan ahogy a kerületi kisokos is igyekszik hasznos információkat (mint a kerület térképe, közérdekű telefonszámok, buszmenetrendek) megjeleníteni a fizetett hirdetések mellett, vagy az aluljáróban osztogatott ingyen újságnak látszó tárgy is igyekszik érdekes információkat újságírásnak látszó formában tálalni azért hogy a hirdetéseket is elolvassák.

Ha nem lennének tehát ingyenes hirdetések az oldalon (vagyis a Google által megjelenített, mások weboldalairól származó találatok), akkor pusztán a fizetett hirdetések kedvéért senki sem keresné fel a Google keresőjét. Ha pedig látványos lenne a fizetett hirdetések túlsúlya az ingyenes hirdetésekhez képest, akkor ez már zavaró lehetne, így kevésbé lenne használható a Google mint kereső, ezért esélyt kaphatna a konkurencia is a felhasználók átcsábítására. Az elmúlt évek alatt kialakult tehát egy olyan egyensúly, ahol a fizetett hirdetések és a nem fizetett hirdetések aránya ideális mind a kényelmes keresés, mind pedig a hirdetési bevételek maximalizálása szempontjából.

Hogyan „adhatjuk fel” hirdetésünk a Google-be?

Bár van rá mód, hogy magunk regisztráljuk weboldalunkat különféle keresőkbe, ez a lehetőség az évek során egyre inkább csak jelképessé (mondhatni haszontalanná) vált, hiszen a keresőkben megjelenő weboldalak többségét manapság már a Google maga fedezi fel és viszi be a „hirdetési rendszerébe” (magyarul keresőadatbázisába), és ezen a folyamaton az sem sokat befolyásol, hogy vajon mi elvégeztük e oldalunk regisztrációját a keresőkben vagy sem. (Szemben a közhiedelemmel, illetve néhány amatőr, szélhámos és tudatlan „SEO szakember” véleményével.) A weboldal-tulajdonosok tehát anélkül „hirdetnek” a Google keresőben, hogy egyáltalán tudatában lennének ennek.  A Google ugyanis igyekszik minden újonnan létrehozott weboldalt felfedezni és a weboldal-tulajdonosok megkérdezése nélkül feltenni a „hirdetések” közé, hiszen érdeke, hogy minél több „ingyenes hirdetés” legyen a rendszerében, hisz szolgáltatása ezáltal is hasznosabbá válik.

Különbség az ingyenes hirdetések között

A Google tehát nem arra vár, hogy minél több ember „feladja” ingyenes hirdetését, hanem maga gyűjti össze a lehető legtöbb hirdetést. Emiatt minden témában rengeteg „ingyenes hirdetés” (nem fizetett találat) található: annyi, hogy egy weblapon messze nem fér már el. A felhasználók többsége el sem gondolkozik azon, hogy vajon milyen rendszer alapján jelenik meg egy „hirdetés” az első találati oldalon, és vajon melyek azok a hirdetések, melyek a századik oldalon tűnnek fel. Nemúgy az a webmester, aki gyakran nem érti, hogy hogyan lehet, hogy a konkurencia oldala régebbi, rondább és ráadásul kevésbé informatív, az ő „ingyenes hirdetésük” mégis sokkal előrébb tűnik fel a nem fizetett találatok között.

A webmesterek többsége tehát azért sincs tudatában annak, hogy ő gyakorlatilag ingyenes hirdetésekkel jelenik meg a Google oldalain, mert e hirdetéseknek nem sok eredménye mutatkozik: ha csak a sokadik találati oldalon tűnik fel egy weboldal, akkor ugyanis senki sem fog rákattintani, mert senki sem lapozik el odáig, ezáltal ez az „ingyenes hirdetés” nem is fogja befolyásolni az oldal látogatottságát. Bár létezik egy kisebbség, mely nagyrészt véletlen egybeesések (és a konkurencia hiányának következtében) egy-egy keresett kulcsszóra jó helyezést tud elérni, azonban a gyakran keresett kulcsszavak esetén egyre többen vannak azok, akik nagyon is tudatosan tesznek azért, hogy az ingyenes hirdetések között láthatóbbá váljanak.

Mivel „fizethetünk”, ha kiemelt bánásmódot szeretnénk?

Az, hogy mely hirdetések jelennek meg az első helyezéseken, vagyis a kiemelt hirdetési helyeken, korántsem a véletlen műve. Egy keresett kifejezésre ugyanis az „ingyenes hirdetések” között elért jó helyezés annak az oldalnak jár, amelyik weboldalon egyrészt az adott kifejezés nemcsak hogy szerepel, hanem fontos szerepet is kap, másrészt pedig összhangban a weboldal tulajdonosának értékítéletével, ráadásul mások is fontosnak tartják az oldalt az adott kifejezéssel kapcsolatban. A Google szerint ugyanis ez a záloga annak, hogy a megadott keresőkifejezés segítségével feltett kérdésre a felhasználó a leghasznosabb választ kapja, hiszen a Google kereső felhaszálói végtére is információkat keresnek, tehát kérdéseket tesznek fel a keresőnek, melyekre válaszokat várnak.

Ellentétben egy hagyományos újsággal, ahol külön kell fizetni azért, hogy keretes vagy egyéb módon kiemelt apróhirdetésünk jelenjen meg, a Google rendszerében a kiemelt hirdetési helyek megszerzéséhez az „ingyenes hirdetések” esetén sem pénzzel, hanem egyrészt jó minőségű információ publikálásával, másrészt pedig e tartalom minőségének mások általi elismertetésével juthatunk hozzá. Közkeletű hiedelmekkel ellentétben ha fizetett hirdetésekkel is megjelenünk a Google oldalain, az semmilyen mértékben nem befolyásolja a nem fizetett, organikus megjelenéseket, tehát pusztán pénzzel semmilyen módon nem lehet kiemelt „hirdetési helyen” megjelenni az „ingyenes hirdetések” között.

Ingyenes hirdetés, ami nem ingyenes

Eltekintve tehát a fent említett szerencsés (és legtöbb esetben konkurenciát nélkülöző) esetektől — amikor szinte tudtunkon kívül jó helyezést érhetünk el —, ha szeretnénk kitűnni a sok „ingyenes hirdetés” közül, akkor energiát, időt és/vagy pénzt kell fektetnünk egyrészt weboldalaink szöveges tartalmának bővítésébe, néhány keresők által oldalunkon vizsgált paraméter helyes beállításába, továbbá abba, hogy mások is értékeljék az általunk készített tartalmat, ezáltal pedig a Google is hasonlóképpen értékelje azt. 

Összefoglalás

A keresőoptimalizálást tehát tekinthetjük egy olyan hirdetési formának, ahol a jó hirdetési felületeken történő megjelenésért cserébe nem pénzt kell adjunk, hanem weboldalunk szöveges tartalmát kell megfelelő módon elkészítenünk, sok esetben bővítenünk, majd e tartalmat népszerűsíteni kell a többi webmester (blogger, forumozó, stb.) között, vagyis elérni, hogy minél többen linkeljék oldalunk, hiszen a Google az oldalunkra mutató külső linkek vizsgálatával állapítja meg, mások mivel kapcsolatban és mennyire tartják fontosnak weboldalunk.

Ha tehát a keresőoptimalizálás segítségével szeretnénk hirdetni, akkor

  • esetenként fizetnünk kell a webfejlesztőnek, hogy az oldal optimalizálásához szükséges funkcionális változtatásokat végrehajtsa, vagy a keresőoptimalizáláshoz szükséges funkciókat létrehozza, (és fizetni kell a SEO szakembernek, hogy meghatározza az oldalon szükséges változtatásokat).
  • fizetnünk kell egy keresőmarketing vagy SEO szakértőnek azért, hogy segítsen megfelelően megszövegezni weboldalunk tartalmát, majd a létrehozott tartalmakat a keresők igényei szerint csoportosítani.
  • pénzt kell áldozzunk továbbá a linképítésre is, megbízván egy SEO vagy linkmarketing szakembert azzal, hogy minél több és minél értékesebb weboldalra próbálja meg elhelyezni a számunkra lehető leghasznosabb linkeket.

Természetesen ha valakinek nincs minderre pénze, viszont sok szabadideje van, a fenti tevékenységeket némi tanulás után — igaz a professzionálisnál alacsonyabb színvonalon — de maga is el tudja végezni.