Miért nem érdemes cégkeresőkre költeni?

december 12, 2010

A fizetős cégkatalógusok legtöbbjében elsősorban nem is azért nem érdemes megjelenést vásárolni, mert ajánlataik igen gyakran nélkülözik az alapvető számadatokat pl. a látogatottság tekintetében, hanem egész egyszerűen a fizetős megoldások legtöbbje érdemben nem nyújt többet az egyébként teljesen ingyenes linkgyűjteményeknél.

Gyakran homályos ajánlatok

Kis túlzással elmondható a különböző cégkatalógusokról, hogy több oldalon hirdetnek telemarketinges állást az adott cégadatbázis online szolgáltatásainak értékesítésére, mint ahány helyen részletes látogatottsági adatokkal bíró, korrekt médiaajánlatot nyújtanak az érdeklődőknek, nem is beszélve azokról a cégadatbázisokról, ahol még a regisztrációs díjakat sem közlik az oldalon.

Ár/érték arány kérdése

Mindez elsősorban annak tudható be, hogy a cégkatalógusok zöme meglehetősen rossz ár/érték aránnyal rendelkező online megjelenési lehetőséget kínál, ezért csak azoknak tudja eladni szolgáltatásait, akik egyáltalán nincsenek tisztában a különböző internetes megjelenések árával és értékével — csupán annyit hallották valahol, hogy az interneten muszáj jelen lenni.

A cégkatalógusok kínálta relatív rossz ár/érték aránnyal kapcsolatban azért lehet bizonyossággal nyilatkozni, ugyanis linkgyűjtemény-adatbázisunkban több száz olyan, számos cégkatalógusoknál látogatottabb linkgyűjtemény és webkatalógus található, ahová teljesen ingyen be lehet kerülni.

Az ingyenes ajánlatok ár/érték arányával pedig nehéz lenne vetélkedni, főleg úgy, hogy a linkgyűjtemények semmivel sem rosszabbak, sőt sok tekintetben jobbak is, mint a cégkatalógusok.

Ráadásul míg a linkgyűjtemények igen sokszor széles körben elterjedt, ezért kiforrott tartalomkezelő rendszerekkel üzemelnek, ezért gyakran használhatóbbak mint az általában egyedi fejlesztések révén létrejött cégtudakozók, melyek többsége meglehetősen felhasználóbarátságtalan — bár ez egy olyan szubjektív vélemény, amit a majd másfélszáz cégkatalógus végigböngészése során csapódott le bennünk.

Linkgyűjtemények és cégkatalógusok látogatottsága

A cégkatalógusok és a legjobb linkgyűjtemények látogatottságát az Alexa Rank segítségével hasonlíthatjuk össze. (Azért a legjobb linkgyűjteményekkel, mert cégkatalógusokból kevesebb van, mint linkgyűjteményből). Az alábbi ábrán jól látható, hogy a leglátogatottabb linkgyűjtemény (a lap.hu linkgyűjtemény-rendszere) nagyságrendekkel látogatottabb mint az e tekintetben legjobb cégkatalógus, a cylex-tudakozo.hu, de a többi cégkatalógus látogatottsága is kisebb általában mint a legjobb linkgyűjteményeké.

Cégadatbázisok és linkkatalógusok látogatottsága

Ha pedig azt vizsgáljuk, hogy a keresők szemében mennyivel „erősebbek” a cégkatalógusok a linkgyűjteményhez képest, azaz mennyivel jobb nyitóoldaluk Page Rank értéke (mely a külső linkek erejét mutatja), akkor azt találjuk, hogy a nagyrészt fizetős cégkatalógusok ebből a szempontból sem különösen erősebbek, mint az egyébként ingyenes linkgyűjtemények.

Cégkatalógusok és linkgyűjtemények PR értéke

Egyéb problémák

A cégtudakozó oldalak zöme ráadásul nemcsak hogy minimális látogatottságot közvetít a regisztrált cégek oldalaira, hanem még a linképítés során is csak igen korlátozott segítséget nyújt, hiszen elsősorban cégeket listáz nevük szerint, nem pedig különböző weboldalakon megjelenő termékeket és szolgáltatásokat, így a céges weboldalak keresőkben elfoglalt helyezéseit maximum a cégnévre vagy a weboldal domainnevére tudja erősíteni — erre pedig az esetek 99.9 százalékában semmi szükség, hiszen egy normális weboldallal rendelkező cég saját nevére enélkül is első lesz saját oldalával.

Végezetül a cégtudakozóknak megvan az a rossz tulajdonsága, hogy mindenféle spam elleni védelem nélkül jelenítik meg a céghez tartozó e-mail címeket, ezáltal pedig garantált, hogy a weben e-mail címeket gyűjtő robotok jóvoltából kéretlen levelek tömegével fogják elárasztani a regisztráció során megadott e-mail címet.

Összefoglalás

A fentiek fényében tehát bármilyen cégkatalógusba való fizetős bekerülés lehetőségével keressék meg Önt, érdemes alaposan utánakérdezni, hogy mekkora összegért cserébe mennyi látogatót garantálnának, vagy legalább becsülnek az adott megjelenési formával kapcsolatban. Látogató alatt pedig elsősorban nem is azokat érdemes érteni, akik megtekintik a cég adatlapját, hanem azokat az érdeklődőket, akik a cégkatalógus oldaláról el is jutnak az Ön weboldalára. A legtöbb telemarketinges vélhetőleg nem fog tudni számokkal szolgálni, de ha mégis, akkor ha a költségkeretet a látogatók számával elosztva 100 forintnál nagyobb látogatónkénti összeget jön ki, abban ez esetben a legtöbb cégnek nem érdemes foglalkoznia az ajánlattal, hiszen ilyen árak mellett akár a linképítés vagy akár a keresőhirdetések is versenyképesebb, hatékonyabb és kiszámíthatóbb alternatívát nyújtanak a cégkatalógusokban való jelenlétnél.