Miért van annyi fizetős cégadatbázis?

december 12, 2010

Míg a magyar linkgyűjtemények között csak mutatóban találni fizetős oldalt, addig majd’ száz olyan cégtudakozó működik, ahová bekerülni csak fizetés ellenében lehetséges. Bár nem lehet az összes cégtaláló oldalt egy kalap alá venni, igen nagy hányaduk létezését a magyar cégvezetők internettel kapcsolatos tájékozatlanságának és nagy részben erre építő eladási modelleknek köszönheti.

Eladás telemarketinggel

Nem minden fizetős cégkatalógusra igaz, de gyakori, hogy a cégtudakozó oldalakon nincs is lehetőség cégünk regisztrációjára, hiszen a megjelenések „eladása” elsősorban telefonon zajlik. Az elmúlt pár hétben például kb. az alábbi két telefonbeszélgetéshez volt szerencsém különböző cégkatalógusok részéről:

  • Bár cége jelenleg is szerepel adatbázisunkban az ingyenes lehetőséggel, azonban jelen pillanatban csak a cégnév alapján találhatnak rá a látogatók. Évi ötvenezer forintért azonban megadhatna pár tevékenységi kört, mely által ezek révén is az Ön cégére találhatnának.
  • És mégis miért érné meg ez nekem, mekkora például az oldal látogatottsága?
  • Oldalunk látogatottsága dinamikusan növekszik, tavaly óta megháromszorozódott!
  • No de mégis szám szerint mekkora a látogatottság?
  • Háromszor akkora mint tavaly!
  • De mégis mihez képest háromszorozódott meg?
  • Háromszor akkora mint tavaly!
  • Pontosan?
  • Azt nem tudom, de ha gondolja megnézem, és visszahívjuk…


  • Cégük szerepel az ingyenes csomag segítségével az oldalon, és az elmúlt év során meglehetősen sok látogató tekintette meg az adatlapjukat. Most lehetőség lenne arra, hogy kiemelt hirdetés révén még többen találjanak rá a cégére.
  • Mégis, pontosan hány látogató tekintette meg az adatlapot?
  • Azt nem tudom, de higgye el, hogy számos látogatónk van.
  • Ha nem tudja, számszerűen mennyien látták az adatlapom, akkor hogyan mondhatja, hogy sokan látták?
  • Ha gondolja, megkérdezem a kollégákat, és visszahívjuk, ha érdekli ajánlatunk…

A fenti telefonbeszélgetésekben az a közös elem, hogy egyrészt olyan ajánlatokat akartak tenni, melyeknek bár konkrét anyagi vonzata van, ezért cserében azonban semmilyen konkrétummal nem tudtak szolgálni. Senki sem ígért ugyanis semmit azzal kapcsolatban, hogy vélhetőleg hányan fogják megnézni a cégem adatlapját, vagy hány látogató várható, hogy cégem weboldalára érkezik a kérdéses cégtudakozó oldaláról; de még az oldal látogatottságáról magáról sem tudtak vagy nem akartak konkrét számokkal szolgálni.

A kérdéseimre kapott furcsa reakciók és a tanácstalanság azt is jelzi azonban, hogy lehet, még sosem fordult elő ezekkel a derék telemarketinges értékesítőkkel, hogy valaki konkrétan rákérdezett volna, hogy most akkor pontosan mit is kapna ő ezért az ajánlatért cserébe. Sajnos sokan elhiszik, hogy egy cégtudakozóban szerepelni hasznos lehet számukra, de fogalmuk sincs arról, hogy az interneten melyek lennének e hasznosság ismérvei.

Kombinált megjelenési csomagok

Gyakori az is, hogy e cégadatbázis-oldalak nemcsak a saját oldalukon való megjelenést ajánlják, hanem egy olyan, ennél tágabb értelmű csomagot, melyben pl. garantált helyezéseket vállalnak a Google találati listáiban. A közelmúltban például a Tékozló Homáron bukkant fel egy kihagyhatatlan ajánlat, ahol a cégtudakozót üzemeltető cég azt állította, hogy a Google-lel kötött opciós szerződése révén garantálni tudja, hogy a megadott kulcsszavakra az első találati oldalon jelenjen meg a weboldal. Sajnos a kérdéses posztot azóta levetették a Homárról, de nem kell túl sokáig kutakodni ahhoz, hogy találjunk egy olyan csomagajánlatot, mely AdWords hirdetésekkel vagy valamilyen linképítéssel kombinált, homályos tartalmú megjelenési lehetőséget kínáljon, ahol ráadásul gyakran össze is mossák a Google oldalain való fizetett és nem fizetett megjelenési lehetőségeket.

Az ilyen, Google-ben garantált helyezést biztosító ajánlatok általában túlságosan általánosak ahhoz, hogy meg tudjunk győződni arról, pontosan mit is kínálnának nekünk. Sokszor ráadásul meglehetősen valószínűtlen, hogy a megadott mégoly nagy összegből a vállalt célokat el is lehetne érni bármilyen, valóban hasznos kulcsszóra, nem csak pl. a cég saját nevére.

Könnyen érthető ajánlatok kevés konkrétumokkal

A legtöbb cégvezető meglehetősen hiányos információkkal rendelkezik arról, hogy a különböző internetes megjelenéseknek mi az ára és mi a haszna, ezért megfelelő eladási módszerekkel jó arányban rávehető arra, hogy cégét valamelyik cégtudakozóban szerepeltesse, olykor igen komoly díjazás ellenében.

A cégtudakozókkal kapcsolatban ugyanis relatív egyszerűnek tűnik az ajánlat: van egy oldal, ahol állításunk szerint rengetegen keresnek a cégekre, hiszen az oldal fenn van az interneten, azt pedig köztudomásúlag rengeteg ember használja, ezért mindenképpen érdemes ott megjelenni. De ha esetleg ez mégsem lenne elég meggyőző, vagy az ügyfél még ennél is többet szeretne, úgy még a Google-ön is odakerülhet az áhított helyezésekre.

Hogy pontosan mennyi látogatót lehet remélni a kínált megjelenésektől vagy pontosan milyen jellegű kulcsszavakra milyen helyezéseket, milyen módszerrel érnének el; arról a legritkább esetben kapunk kielégítő tájékoztatást.

A fenti megállapítások természetesen nem minden fizetős cégkatalógusra igazak, plusz az ingyenes vagy részben ingyenes cégkatalógusokra szinte egyáltalán nem.