Hogyan érdemes ajánlatot kérni a SEO szakértőtől?

május 28, 2009

A weboldalak keresőoptimalizálására irányuló ajánlatkéréseknél a leggyakoribb probléma, hogy a megrendelők az optimalizálás felszínes ismeretében olyan, szilárd elképzelésekkel keresik meg a SEO szakembereket, mely nem feltétlenül a legfontosabb, leghatékonyabb feladatokat foglalják magukba.

Következzék néhány tipikus(an hibás) ajánlatkérés, majd néhány érv és háttérinformáció ezekkel az ajánlatkérésekkel kapcsolatban.

Tisztelt Cím!    Szeretném weboldalamat keresőoptimalizáltatni, mennyibe kerülne?  

Olyan kategória, hogy egy „weboldalt keresőoptimalizálni” nincs, hiszen nincsen egzakt, elfogadott mércéje sem annak, hogy melyik az a weboldal, ami már keresőoptimalizáltnak tekinthető, és melyik az ami még nem. Jól is van ez így, mert a keresőoptimalizálást gyakorlatilag a végtelenségig lehet fokozni, hiszen az optimalizálás szempontjából fontos elemek, a webhely tartalma, weblapjainak száma illetve a webhelyre mutató külső linkek száma elméletben a végtelenségig, de a gyakorlatban is nehezen belátható távlatokig bővíthető, növelhető. Ebben a folyamatban ott lehet megállni, ahol az a megrendelőnek még megtérül, vagy amit a megrendelő hajlandó első vagy további körökben a SEO-ra költeni.

A keresőoptimalizálás ugyanis nem más, mint egy speciális hirdetési forma, tehát a keresőoptimalizálás szót a legtöbb kontextusban nyugodtan kicserélhetjük a hirdetés szóra. Ha pedig ilymódon átalakított kérdésünknek ezután is lesz értelme, akkor tudhatjuk, hogy az eredeti kérdésünknek is van értelme. A szeretném weboldalamat hirdetni, mennyibe kerülne? kérdésre ugyanis nem lehet értelmes választ adni anélkül, hogy tudnánk, hogy hol, mennyi ideig, stb. szeretne hirdetni valaki.

Ez a kérés tehát ahhoz hasonló, mintha azzal keresnénk meg az építészt, hogy „Szeretnék egy házat építtetni, mennyibe kerülne?”

 

Tisztelt Cím!    Szeretnék az első három helyezés valamelyikére kerülni a blablabla kulcsszóra, mennyibe kerülne?  

Az ilyen típusú ajánlatkérésekkel többféle probléma is felmerül, akkor ha egy lelkiismeretes SEO szakember találkozik velük:

  • a megrendelő gyakran nem tudja megfelelően kiválasztani a számára legfontosabb kulcsszót, sokszor olyan kulcsszót választva, melyre egyrészt nagyon nehéz eredményt elérni, másrészt pedig nagyon fölösleges (például egy állatorvosnak maximum akkor érdemes az állatorvos kulcsszóra elsőnek lennie, ha budapesti, hiszen erre a szolgáltatásra mindenki a helységnek megfelelően keres).
  • sokszor az oldalon jóval nagyobb horderejű problémák is előfordulnak annál, minthogy még nem jelenik meg az oldal jó helyezéseken (például technikai hibák miatt semmi sem látszik az oldalból a keresőkben)
  • végül a weboldalak túlnyomó többségében a profi optimalizálás után sem pusztán egyetlen kulcsszó fogja a látogatókat hozni, hanem a kereső-kifejezések ennél jóval szélesebb spektruma

Összefoglalva: az ilyen ajánlatkérések gyakran szólnak tüneti kezelések igényéről, mintsem a látogatottság komplex látásmód alapján történő hatékony növeléséről, ráadásul a megrendelők ezek szerint gyakran azzal sincsenek tisztában, mennyivel több látogató jön az első, mint a harmadik helyezés esetén, ezért korántsem mindegy, hogy hányadik helyezett lesz végül az oldal.

Ez körülbelül olyan kérés, mintha az építészt már azzal keresnénk meg, hogy a házunkat egy adott típusú téglából szeretnénk megépíttetni: a végeredmény (ti. hogy szép és élhető legyen a ház)  szempontjából ez nem feltétlenül a legfontosabb kérdés ezen a szinten.

Tisztelt Cím!    Szeretnék az alábbi kulcsszavakra jó helyezést elérni, mennyibe kerülne: blabla, blabla, blablabla

Sok keresőoptimalizálással foglalkozó cég kérdezi meg a reménybeli megrendelőket, hogy milyen kulcsszavakra szeretnék optimalizáltatni oldalukat, hiszen sokkal kevésbé macerás kiszolgálni a megrendelőket meghagyva őket téveszméikben, mintsem hosszasan elmagyarázni nekik, hogy mely hozzáállás lenne számukra is a legcélravezetőbb. Természetesen nem vitatható el, hogy a megrendelő az, aki igazán mélyrehatóan ismeri a saját szakterületét, de ez egyáltalán nem jelenti automatikusan azt is, hogy mélyrehatóbb ismeretei lennének arról, hogy hogyan, mire szoktak keresni az emberek, és hogy weboldala adottságainál, tartalmánál fogva milyen kulcsszavakra érhet el jó eséllyel és relatív alacsony befektetéssel jó helyezéseket. Ráadásul ebben az esetben a megrendelő pusztán egy adott probléma  — jelesül, hogy érzése szerint nem jön kellő számú vagy jöhetne akár több látogató is a keresők felől — tüneti kezelésére kér ajánlatot.

Ez a kérés annak felel meg, mintha betegségünk esetén a tünetekről és a gyógymódokról mindenféle internetes fórumokon tájékozódva az orvost már egyből azzal keresnénk fel, hogy milyen gyógyszereket írjon fel nekünk, anélkül, hogy megvizsgáltatnánk magunkat a doktorral.

Tisztelt Cím!    ...és itt jön egy más által adott SEO árajánlat árak nélkül bekopizott változata...

Az ajánlatkérők egy speciális típusa egy más által elkészített ajánlatot küld tovább gyakorlatilag változatlan formában úgy, hogy kiszedi belőle a konkrét árakat. A cél ebben az esetben értelemszerűen az, hogy hátha lesz még valaki, aki olcsóbb árajánlattal tud szolgálni. Ezzel egyrészt az a probléma, hogy a komoly SEO szakembereknek megvan már a szokásos módja, hogy milyen feladatokra milyen konstrukcióban adnak árakat, és ez — az optimalizálás összetettségéből következően — nem feltétlenül felel meg azzal, ahogy más elvállalja az efféle munkákat, akár az adott garanciák, akár az eredmények mérésének módszere, akár pedig a fizetés ütemezése tekintetében.

Ráadásul senki sem örül neki — kiváltképp mivel normális SEO szakértő esetén az ajánlat már bizonyos javaslatokat tartalmaz az oldallal kapcsolatos legfontosabb teendőkre —, ha az általa adott árajánlat részben vagy egészben nyilvánossá válik, ezért kicsi az esély, hogy komolyan vegyék az ilyen árajánlatkéréssel próbálkozót.

Tisztelt Cím!    ...és itt jön bármilyen, ezer helyre szétküldött ajánlatkérés..

Az internet szuper lehetőséget biztosít arra, hogy nagyon gyorsan, nagyon sok szakembertől árajánlatot kérjünk, majd azt a szakembert válasszuk ki, amelyik a legolcsóbb ajánlatot adja. A keresőoptimalizálásnál érdemes azonban figyelembe venni az alábbi tényezőket:

  • a keresőoptimalizálás területe még nagyon fiatal, ezért nincs még róla közmegegyezés, szakmai minimum, stb., ezért sokan sokfélét gondolnak róla. OldalGazda például hetente találkozik nettó hülyeségekkel, szemfényvesztésekkel, átverésekkel ebben a témakörben
  • a keresőoptimalizálás nagyon összetett dolog, amit a legtöbb megrendelő még a SEO tanácsadóval való intenzív együttműködés után sem lát át teljesen
  • a keresőoptimalizálás feladatait sokféle módon, sokféle felállásban el lehet végezni, bizonyos feladatokat végezhet a megrendelő saját maga is a SEO tanácsadó útmutatása alapján, vagy azt teljes mértékben a SEO szakemberre bízhatja

Az optimalizálás tehát egy összetett, nehezen átlátható terület, melynek feladatait számtalan különböző úton-módon lehet megvalósítani. Sok szempontból egy olyan szolgáltatásra hasonlít, mint például az ügyvédé, ahol a megbízó szintén egy számára nagyon nehezen átlátható szakterület művelőjét bízza meg érdekei érvényesítésével. Kicsit továbbgondolva a jogi hasonlatot: emelje fel a kezét az, aki ár alapján választ ügyvédet!

Hogyan is kérjünk akkor ajánlatot weboldal keresőoptimalizálására?

  • Először is olvassunk utána annak, hogy az adott SEO szakember mit gondol, mit ír a témáról, majd mérlegeljük, hogy mennyire szimpatikus az olvasottak, látottak alapján a hozzáállása.
  • Megkeresésünkben lehetőleg minél több konkrétumot vázoljunk fel lehetőségeinkről és igényeinkről, az oldalunk céljáról, és azokról a dolgokról, melyek külső szemlélő előtt rejtve maradnak (pl. az oldal múltbéli helyzetéről, változásairól).
  • Ne felejtsük el megadni a kérdéses oldal címét 🙂
  • Jó esetben a SEO szakértő ezután megvizsgálja weboldalunk, és ez alapján feltesz majd néhány kérdést, mely segítségével pontosabb képet kaphat arról, hogy miben, hogyan tudna leghatékonyabban segíteni az oldal Google felől érkező látogatottságának növelésében.
  • Mindezek után sokkal nagyobb esélyünk lesz arra, hogy testre szabott ajánlatot kapjunk, mely által a keresőoptimalizálásra költött pénzünk a lehető legjobban fog megtérülni.

Utószó

Természetesen a fentiek nemcsak a SEO-ra igazak, lásd Konrád bejegyzését.