Mivel az online marketing területére az információépítészet felől érkeztem, egy tartalomkezelő rendszer kódjának barkácsolása, vagy akár egy komplett WordPress sablon létrehozása sosem okozott lelki válságot. Bár ezekben a tevékenységekben is volt egy nagy adag logika, programozásnak ezt legkevésbé sem nevezném. Öt éve azonban tulajdonképpen egy véletlen folytán megismertem egy olyan szoftvert, amivel én is egyszerűen megírhattam kisebb-nagyobb programocskákat, ezzel pedig új szintre emelhettem mindazt, amit azóta online marketing vagy webfejlesztés címén csinálok.
Web automatizálás: vissza a programozáshoz
Én még a nyolcvanas években kaptam az első számítógépem, amikor szinte minden számítógéptulajdonos tudott valamicskét programozni is. Valahogy azonban ez sosem feküdt annyira, így végül nem lett belőlem programozó. 2012 elején azonban újból kódolni kezdtem: ekkoriban mindenféle, keresőmarketinggel kapcsolatos munkákat csináltam, és egy ideje már azon voltam, hogy további olyan szoftvereket találjak, amik még jobban segítettek volna automatizálni a tömeges linképítéssel kapcsolatos szolgáltatásainkat.
Miközben egy újabb és jobb linkbeküldő, linkbeküldés-automatizáló szoftvert kerestem, rábukkantam egy általános web automatizációs szoftverre. Ezt és a hozzá hasonló programokat elsősorban web szpemmelésre találták ki, azonban megláttam bennük azt is, hogy emellett mennyi minden másra is használhatóak még. Az első komolyabb szkriptemet két hétig írtam, majd újabb két hetet vett igénybe, míg a kezdeti tapasztalatok alapján újraírtam mindent, de a végén kaptam egy olyan programocskát, ami sokáig ki tudta váltani egy fél ember munkáját.
Az alapprobléma ugyanis az volt, hogy ha mi beküldtünk egy linket egy linkgyűjteménybe, akkor szinte sosem tudtuk, hogy hol, milyen URL-en fog megjelenni, így a legtöbb linkgyűjteményben utólag, kézzel kellett leellenőrizni, hogy jóváhagyták-e a linkbeküldéseket. Ehelyett a kis szkriptem végigment a katalógusokon, rákeresett a linkjeinkre az oldalakon magán és a keresőkben, majd összeírta, hogy hová, milyen paraméterekkel kerültünk be. Pont úgy zajlott, mintha valaki kézzel megcsinálta volna mindezt, viszont a „robotnak” nem kellett fizetést adni, és utána járulékokat fizetni.
Ekkor még nem is gondoltam, hogy a későbbiekben mennyi minden egyébre fogom használni ezt az újonnan megismert, vizuális programozási technológiát, és ez mennyire fogja megváltoztatni mindazt, amivel és ahogy foglalkozom majd az elkövetkezendőekben.
Vizuális programozás online marketingeseknek
Az elmúlt öt évben egyre több és több dolgot csináltam, és egyre több tapasztalatot szereztem ezekkel az eszközökkel. Mindez fokozatosan alakította, hogy mit gondolok arról, hogy mi az, amit egy modern oline marketingesnek tudnia kellene az adatok gyűjtésével, feldolgozásával és értékelésével kapcsolatban – származzon az a webről, saját látogatottsági statisztikákból, vagy egyéb belső adatforrásból.
Tény, hogy vannak tudományosabb, gyorsabb és hatékonyabb módjai is annak, hogy mindenféle weboldalakkal vagy adatokkal kapcsolatos repetitív feladatokat automatizáljunk. Nekem azonban rengeteg segítséget adott, hogy különböző ötleteimet gyorsan meg tudjam valósítani, legyen szó adatfeldolgozásról, vagy fárasztó, monoton feladatok felgyorsításáról, vagy akár olyan projektek megvalósításáról, amit emberi erővel szinte lehetetlen lenne megcsinálni. Mindezt pedig számottevő programozói tudás nélkül, illetve programozó közreműködése nélkül is megtehettem.
A programozás diadalmenete
Tekintve, hogy már az eredeti szakmám, az építészet területén is egyre divatosabb a vizuális programozás és az algoritmikus tervezés, talán nem túlzás azt állítani, hogy lassan egyre több és több szakma művelői számára lesz elengedhetetlen, hogy hosszabb-rövidebb algoritmusokat maguk is meg tudjanak írni. Így talán itt is érdeklődésre tarhat számot, ha ezután részletesebben is írni fogok arról, hogy az online marketingben, keresőoptimalizálásban, keresőmarketingben és webfejlesztésben hogyan segített előrelépni a vizuális programozás.