Hirdetés, ami komplexebb, mint gondolnánk

szeptember 23, 2011

A hatékony keresőmegjelenés záloga még a fizetett keresőhirdetések esetében sem elsősorban, de a nem fizetett találatok esetén pedig végképp nem a pénz, hanem a megfelelő tartalom megfelelő formában való közzététele. Ennek mibenlétét azonban sokkal nehezebb megérteni, mint azt, hogy ha több pénzt fizetünk, akkor többször és jobb helyen jelenhetünk meg.

Pénz helyett információ

Azt tehát sokkal egyszerűbb megérteni, hogy be kell fizetni X összeget, és azért cserébe kaphat az ember Y megjelenést, mint átlátni, hogy pontosan hogyan is kellene kinéznie annak az információnak, és legfőképp az információt közreadó weboldalnak, amivel a pénz helyett „fizetünk” a Google által közvetített látogatókért.

Adwords hirdetések és a hagyományos reklám

Az egyébként első látásra is hirdetéshez hasonló keresőmegjelenési forma, az AdWords keresőhirdetések esetén sem egyszerű felfogni a rendszer néhány olyan jellegzetességét, mely gyökeresen eltér a hagyományos hirdetésektől. Nem lehet például előre megmondani, hogy mennyi megjelenést vagy mennyi látogatót kapunk a pénzünkért, miképpen az sem biztosított, hogy a kiválasztott helyeken minden egyes esetben meg is fog jelenni a hirdetésünk.

Keresőhirdetés mint hagyományos reklám

Ha mi mégis a hagyományos hirdetési formák logikája alapján kezeljük a keresőhirdetési kampányainkat, a legrosszabb, ami történhet, hogy jóval többet, akár két-háromszoros összeget is kifizetünk ahhoz képest, mintha figyelembe vettük volna a keresőhirdetési rendszerek sajátosságait, de a hirdetési kampányainkkal még így sem vallunk kudarcot, hiszen sok esetben a Google AdWords hirdetés még így is gazdaságos hirdetési alternatívát fog jelenteni.

Nem fizetett találatok és a keresőoptimalizálás

A nem fizetett találatok között a jó helyezések keresőoptimalizálás segítségével történő elérése a keresőhirdetési rendszerekhez képest nagyságrendileg bonyolultabb, ezért ha anélkül rendeljük meg oldalunk keresőoptimalizálását, hogy megértettük volna mindennek a lényegét, könnyen lehet, hogy nem a legmegfelelőbb szolgáltatásokat, nem a legjobb ár-érték arányon rendeljük meg, de az sem elképzelhetetlen, hogy az egész keresőoptimalizálás kudarcot valljon, mi meg úgy érezzük magunkat, mit akit átvágtak.

Keresőoptimalizálás mint hirdetés

A keresőoptimalizálás tehát gyakran kerül a meg nem értett vagy a félreértett kategóriába: a megrendelők, és olykor maguk a szolgáltatók is hajlamosak túlmisztifikálni a dolgokat, azonban ha a keresőoptimalizálást annak fogjuk fel, ami, tehát egy atipikus hirdetési formának, akkor sokkal könnyebb megérteni és átlátni az egész rendszer működését, amire még akkor is elengedhetetlen szükség van, ha magunk nem is akarunk túlságosan elmélyedni a témában.

Összefoglalás

A keresőmarketing működésének megértése sajnos jóval nehezebb, mint egy hagyományos hirdetési lehetőségé, még akkor is, ha éppen csak annyi információra lenne szükségünk, hogy dönteni tudjunk abban, melyik keresőmarketing cégtől milyen szolgáltatásokat veszünk igénybe. Ez egyfelől plusz erőfeszítést is igényel a megrendelőtől is, másfelől pedig ha rászánjuk az időt, hogy megértsük a dolog logikáját, ez komoly versenyelőnyt fog jelenteni mindazon versenytársakhoz képest, akik sosem töltöttek vele időt, hogy a megfelelő helyeken utánaolvasva a témának megértsék a lényeget, ezért vagy sosem rendeltek ilyen szolgáltatást, vagy pedig csak látszólag hasznos szolgáltatásokra költötték pénzüket.