Kulcsszavak a domainnévben

augusztus 22, 2011

Domainnév-választás esetén az egyik leggyakoribb dilemma, hogy érdemes-e kulcsszavakat szerepeltetni egy domainnévben még akkor is, ha ezáltal hosszabbá és a látogatók számára nehezebben megjegyezhetővé válik. Noha a választ minden weboldalra egyformán érvényes egyszerű szabályokkal megfogalmazni nem lehet, azonban érdemes áttekinteni néhány fontosabb tényezőt.

A domainnév értéke a keresők szemében — különösen nem általában, hanem egy adott kulcsszóra vonatkoztatva — nagyobb, ha a kérdéses kulcsszót tartalmazza a domainnév. Mindennek tudatában egy új weboldal indításakor gyakran felmerülő kérdés, hogy mikor, milyen esetekben érdemes kulcsszavak beillesztésével operálni.

Csak kulcsszó a domainnévben

Ha nem találtunk még ki valamilyen brandet, márkanevet vagy frappáns elnevezést oldalunknak, vagy a tevékenységi körünk szempontjából nem elsődlegesen fontos, hogy felépítsünk egy brand-et, ismert legyen cégnevünk, akkor akár azt is megfontolhatjuk, hogy csak egy, a tevékenységünkre jellemző kulcsszót szerepeltessünk domainnevünkben.

OdlalGazda esetében ilyen lehetne pl. a keresooptimalizalas.hu. Látni kell azonban, hogy az általános kulcsszavakat a .hu domain alatt már általában rég lefoglalta valaki, de olykor akár a többi járatos top level domainnév (.com/.eu/.info stb.) esetén is ugyanez a helyzet. Megpróbálhatunk tehát utánanézni olyan domainneveknek mint pl. keresooptimalizalas.com, keresooptimalizalas.co.hu stb., azonban gyakran ezekben az esetekben sem fogunk sikerrel járni.

Ekkor akár még az is megfontolható, hogy megvegyük a számunkra legfontosabb kulcsszó .hu alatt található ékezettelenített domainnevét. Ha nem kérnek érte horror összeget, akkor — figyelembe véve, hogy minél általánosabb egy domainnév, annál forgalomképesebb lehet — befektetésként is tekinthetünk a domainvásárlásra, hiszen egyrészt némileg kevesebb linképítéssel érhetjük el a jó helyezéseket, mint egy, a kulcsszót nem tartalmazó domainnév esetében, másrészt pedig a legrosszabb esetben magunk is eladhatjuk majd szükség esetén az adott domainnevet. (Nálunk boldogabb országokban a másodlagos értékekkel rendelkező domaineveknek azért nagyobb értéke van, és remélve, hogy az ilyen országok felé tartunk mi is, így a domainnevek értéke és forgalomképessége idővel növekedhet.)

Bárhogy is szerezzük meg a csak a fontos kulcsszót tartalmazó domainnevet, egy dolgot érdemes szem előtt tartani: az ilyen típusú domainnevek elsősorban a keresők felhasználói számára működnek, és ott sem feltétlenül tökéletesen. Mivel nagyon nehéz megjegyezni az általános kulcsszóból épített domainneveket (keresooptimalizacio.hu? keresesoptimalizalas.hu? ), ezért sokszor nehezen fognak visszatalálni az oldalunkra emlékezetből. Ha pedig ennek hiányában ránk keresnek az általános kulcsszó segítségével, netán rutinból beírják a domainnevet a .hu végződéssel, nem pedig   pl. a mi .com végződésünkkel, már el is veszítettük a potenciális érdeklődőnket.

Kulcsszó és brand a doménnévben

A fenti problémát némiképpen kiküszöböli, ha van valamilyen brand-ünket is jobban hangsúlyozzuk, pl. az is szerepel a domainnevünkben, mint pl. oldalgazda-keresooptimalizalas.hu vagy oldalgazdakeresooptimalizalas.hu

Az ilyen megoldás azonban sokszor se a keresők szempontjából, se a látogatók szempontjából nem tökéletes. Egyrészt a domainnév nem csak és kizárólag a fontos kulcsszót fogja tartalmazni, így a rangsorolásban csökken ennek a paraméternek a súlya, másrészt pedig a látogatók számára nehezebben kezelhető, megjegyezhető egy ilyen, szükségszerűségből hosszú név.

Ez utóbbi szempontból egyébként ha segíti az olvashatóságot, a kötőjellel elválasztott verzió akár jobb is lehet, feltéve, hogy nincs túl sok (egynél több) kötőjel az így keletkezett domainnévben.

Csak brand a domain nevében

A másik véglet, amikor csak a brand szerepel a domainnévben, és a domain szintjén semmi sem utal a legfontosabb tevékenységi körökre és az azokkal kapcsolatba hozható kulcsszavakra. (Ilyen pl. az oldalgazda.hu is.)

Az ilyen névválasztásnak hátránya persze, hogy nem szerepel benne egyetlen fontos kulcsszó sem, ezért az ideális az lenne, ha a már pl. már a cégnév vagy a terméknév megválasztásánál szempont lenne, hogy a használt megnevezésben szerepeljen egy fontos kulcsszó, mint pl. Napraforgó Szalon helyett Napraforgó Szépségszalon.

Sokszor azonban egyéb üzleti vagy stratégiai megfontolások miatt nem kivitelezhető, hogy a keresőknek tett gesztus miatt „beledrótozzunk” fontos kulcsszavakat a használt elnevezésben.

Az oldalgazda.hu esetén is fontos szempont volt ez, függetlenül attól, hogy az oldal témáiban erős a konkurencia, de említhetném akár a linkgazda.hu esetét is.

Melyiket válasszam?

Ha tehát abban a helyzetben vagyunk, hogy nem tudunk kitalálni olyan „hivatalos” elnevezést, ami mint brand is működőképes, de tartalmaz fontos kulcsszót is, a két véglet (csak kulcsszó vagy csak a brand elnevezése szerepeljen a .hu előtt) és a középút (kulcsszó és brand is szerepel a domainnévben) között elsősorban az alapján érdemes választani, hogy mekkora a(z online, konkrétan SEO-s) konkurencia a területünkön.

Ha gyakorlatilag senki, vagy alig optimalizálja oldalát konkurenseink közül a számunkra is fontos kulcsszavakra, akkor érdemes maradni az egyszerűbb, csak a hivatalos elnevezést tartalmazó domainnevünk mellett, hiszen nem lesz probléma jó helyezéseket elérni.

Ha azért van néhány ember, aki már optimalizálja oldalát, tehát számolni kell néhány konkurenssel (legyen az pl. csak pár árukereső oldal, nem is hozzánk hasonló cég), akkor már inkább érdemes lehet megfontolni kulcsszavak beillesztését is a domainnévbe.

Ha pedig óriási a konkurencia, akkor igen nagy hátrányba is kerülhetünk azzal, ha a domainnevünk semmilyen értelmes kulcsszót nem tartalmaz, ezért itt mindenképpen arra kell törekedni, hogy vagy a hivatalos, használatos elnevezésünk vagy pedig a kiválasztott domainnevünk tartalmazzon valamilyen fontos kulcsszót. 

Második, harmadik, stb. domainnevek

A fenti megfontolások elsősorban az elsődlegesen használt weboldalunkra, domainnevünkre vonatkoznak. Abban az esteben, ha történetesen több domainnévvel is utaznánk a keresők felől jövő látogatottságra, akkor működőképes lehet a csaksajátbrand.hu és a csakkulcsszó.hu típusú domainnevek párban történő használata is, de több egyéb speciális felállás is. A kizárólag a keresők felől jövő látogatók megfogására létrehozott, sokszor alacsony hozzáadott értékkel bíró domainnevek/oldalak azonban külön bejegyzésre érdemes, hosszabb témát jelentenek szempontunkból.

Összefoglalás

Cégünk, termékünk, szolgáltatásunk elsődleges webes megjelenése esetén tehát érdemes már eleve a kérdéses cég, termék, szolgáltatás használatos elnevezését úgy kitalálni, hogy tartalmazzon egy fontos kulcsszót, ha azonban ez egyéb üzleti megfontolásokból nem lehetséges, vagy elkéstünk már a „keresőérzékenységgel”, ugyanis már megvan a kész elnevezésünk, akkor gyakorlatilag elsősorban szubjektív szempontok kell, hogy vezéreljenek bennünket a domainnév kiválasztásakor.

Elsősorban aszerint kell válasszunk, hogy mennyire tetszik, vagy mennyire érezzük frappánsnak, jónak a „keresőérzékenység” szempontjából jobb, kulcsszavakat tartalmazó domainneveket, és csak másodsorban érdemes figyelembe venni, hogy a SEO szempontjából mekkora „hátrány” érhet bennünket.

Hiszen bár nehezen számszerűsíthető a hátrány egy kulcsszót nem tartalmazó domainnév keresőoptimalizálása esetében, a tapasztalat szerint azért a legtöbb ügyfél esetén ez néhány tízezer, legnagyobb konkurencia esetén sem több mint százezer forintos plusz linképítéssel kompenzálható hátrányt jelenthet. Részben ezért is a fenti dilemmák elsősorban a kisebb cégek számára relevánsak, és nemcsak azért, mert itt van kevesebb jelentősége egy bejáratott brand-nek.